Krisepsykolog og akut psykologisk krisehjælp

I forbindelse med akut krisehjælp er viden om krisereaktioner og erfaring og empati i mødet med kriseramte de mest centrale kvalifikationer som en krisepsykolog besidder.

En krisepsykolog tilbyder psykologisk førstehjælp og støttende samtaler. Den psykologiske førstehjælp lige efter den akutte fase (chokfasen og reaktionsfasen) indebærer at skabe et afskærmet og trygt rum for den kriseramte for netop at reducere oplevelsen af kaos og kontroltab. En støttende samtale vil i første omgang bestå i at krisepsykologen lytter, er til stede og udtrykker forståelse for den enkeltes reaktioner og oplevelse af situationen.

Nogle mennesker oplever så stort et kaos at de har brug for hjælp og støtte fra krisepsykologen til at lægge en plan for hvorledes de skridt efter skridt kommer igennem dagen. Krisepsykologen kan sammen med den kriseramte organisere enkle, praktiske opgaver, den kriseramte kan udføre for derved at reducere oplevelsen af kontroltab og hjælpeløshed.

I de støttende samtaler med krisepsykologen finder en gennemgang af hændelsen sted, hvor der fokuseres på fakta i hændelsesforløbet. Dette kan bidrage til at dæmpe uro hos den kriseramte, fordi det giver bedre kontrol og overblik. Sammen kan man forsøge at finde svarene på hvad der skete, og hvornår det skete og i hvilken rækkefølge det skete. På denne måde kan man komme misforståelser til livs samt udfylde huller i erindringen.

Efter en sådan gennemgang kan det være en hjælp at fokusere på hvilke valg der blev truffet, og på de tanker der lå til grund for dem, da de kriseramte som oftest vil indse at de handlede mere rationelt og kontrolleret end de oplevede mens det stod på. Dette kan bidrage til at dæmpe det følelsesmæssige ubehag samt reducere oplevelsen af at være hjælpeløs.

Krisepsykologen vil i de støttende samtaler bidrage med information om almindelige reaktioner i krisesituationer og støtte den kriseramte til at forstå, at stærke reaktioner er forståelige, almindelige og normale. Denne forsikring virker ofte beroligende. Al information må selvfølgelig tilpasses modtagerens

tilstand, da man i krise typisk har nedsat koncentrationsevne samt hukommelse, og al information bør derfor gentages samt formidles skriftligt, hvis muligt.

Støttende samtaler er vitale lige efter den akutte fase (chokfasen og reaktionsfasen), men også på længere sigt. Erfaringen viser at mange af de mennesker, der rammes af en krise, først uger efter den akutte hændelse kan opleve de stærkeste reaktioner og de største behov for hjælp og støtte. Dette kan falde sammen med at omgivelserne (venner, familie og kollegaerne) ofte er begyndt at trappe deres opmærksomhed ned. En krisepsykolog vil netop være opmærksom på disse faldgrupper og sørge for at den kriseramte modtager den rette hjælp også på sigt.

Gratis abonnement
for virksomheder
bubble